Greit å vite

Mat & Frukt

Barnehagen serverer 3 måltider per dag og middag 1-2 ganger per uke.

Matpengene er 450 kr pr mnd.

Vi spiser brød og knekkebrød med div pålegg og drikker melk og vann til frokost/lunsj, og til middag er det variert meny, se månedsplanen.

Vi legger vekt på et sunt og godt kosthold, så vi ønsker at nistepakken også skal være det. Sjokoladepålegget kan spises hjemme.

Barna må ha med egen drikkeflaske med vann hver dag slik at de kan drikke når de er tørste. Matboks og flaske skal alltid være i sekken, klart til tur.

Turdager

Villeple har fast turdag hver uke.

Foreldrene må se på månedsplanen hvilken dag det er tur dag på de aktuelle ukene. Barna er masse ute og det tas hensyn til mengden i forhold til vær og temperatur.

Barnet må ha med en egen sekk til å ha på tur. Denne bør sitte godt på, helst med stropp over brystet (så den ikke sklir ned).

Gi beskjed om dere kommer senere enn kl 10 på turdager.

Hva skal merkes med navn?

Alt bør merkes!  Det er mange barn i samme alder med like klær. Det som merkes kommer som regel tilbake til plassen dersom det blir borte.

Merk alt av klær, sekken, sko, og drikkeflasker… osv.

Bleier

Vi gir beskjed i god tid ved å henge en lapp på plassen i garderoben når det er tomt for bleier og våtservietter

Vi hjelper til med bleieavvenning i samarbeid med dere foreldrene.

Vått & skittentøy

Vått og skittent tøy blir lagt i poser og hengt på plassen i garderoben.

Dette må tas med hjem for vask/tørk. Det er dessverre ikke hverken plass eller god nok tørk til at vått tøy kan tørke i barnehagen over natta.

Pass på å ta med nytt ekstra tøy neste dag. Viktig å sjekke kurven om det er nok skift jevnlig, og at kurven holdes ryddig og oversiktlig.

Månedsplan

I garderoben henger månedsplanen med oversikt over hvilket tema vi jobber med, og hva som skal skje de forskjellige dagene.

På baksiden er det et månedsbrev med evaluering fra forrige måned, og litt mer om hva som skal skje kommende måned.

Denne planen vil også bli delt ut til hver enkelt hver mnd, og den publiseres her på nettsiden hver mnd.

Betaling

Regningen for barnehageplassen blir sendt ut på mail. Matpenger og turpenger er inkludert på regningen.

Turpengene går blant annet til bibliotektur/bytur, togtur til Nelaug, Maxi-Taxi, noe i sekken fra nissen, bursdagsgaver, karnevalsgodt osv...

Beskjed til foreldrene

I garderoben henger vi opp beskjeder både på plassen til barnet, men husk også å sjekke utgangsdøra for lapper.

Bursdager

Sammen med jubilanten lager vi bursdagskrone til bursdagsbarnet. Vi feirer bursdagsbarnet i samlingstund der han/hun får være midtpunktet, på egen bursdagsstol. Vi har en bursdagskasse med gaver i, som bursdagsbarnet får velge seg noe fra.

Vi feirer uten kake og is. Noen ganger har enkelte med et fruktfat, dette setter barna pris på.

På Rød Gruppe lager vi et bursdagskort med bilde fra dagen.

Egne leker / Ha med dagen

Etter mye dialog og ønske fra både foreldre og personale, har vi bestemt at barna ikke skal ha med egne leker i barnehagen i hverdagen.

Men en-to ganger i måneden har vi ”Ha med dag", dette vil stå på månedsplanen. Barna vil få vist leken frem i samlingstund, pratet litt om den og selvsagt leke med den resten av dagen.

Foreldrene har selv ansvar for å ta med leker som barnet kan ha i barnehagen, merke de og er selv ansvarlig for å erstatte om de blir ødelagt eller blir borte.

Vi ønsker ikke leker som lager mye lyd, våpen, eller håndholdte spill - som feks DS.