Tips til påkledning

Det er ikke alltid like lett å vite hvordan du bør kle barnet ditt. Her er våre tips!

Siden vi er mye ute i Eplehagen er det viktig med gode og praktiske klær for at barnet skal få utfolde seg og leke!
Det er viktig at tøyet ikke er for trangt og for lite. Klær som gir lite bevegelsesfrihet og er vanskelige å leke med gjør at barna blir stående mye stille og dermed fryser barnet raskt og får ikke en hyggelig utetid. Sjekk med jevne mellomrom om de klærne som du sjelden tar med hjem fremdeles er passelig. Her kommer noen tips om hva slags klær det er lurt å bruke i barnehagen:

Hel dress:
Denne bør være vanntett, men prøv å finne en som puster. Forsterket stoff i baken og på knær hindrer vann på utsatte steder. Kjøp gjerne en med fôr av bevernylon som kan tas ut, da kan dressen brukes både høst, vinter og vår. Vær oppmerksom på at dressen må passe barnet godt. For små dresser gir barnet liten bevegelsesfrihet. For store/lange dresser gir økt slitasje særlig ved beina. Husk å kjøpe den så stor at det også er behagelig når man får tykkere klær under når det blir kaldere i været. Pass på at strikken rundt håndledd og ankel ikke er for stram – det kan være veldig vanskelig for barna å øve seg på å kle seg da.

Regntøy:
Todelt regntøy med høy bukse (med seler) er veldig greit! Da kan man bruke bare gummibukse hvis det er vått ute, men ikke regner. Husk at regntøyet ikke må være for lite og at det skal passe over dressen.

Vanter/Votter:
Prøv å finne vanter/votter som gjør at barnet kan holde i leker. Tykke polvotter gjør det ofte vanskelig for barna å leke ute. Ullvotter med tommel og som er hel over resten av fingrene er kjempebra. Fingervanter anbefales ikke, da de er vanskelige å få på, de er ofte kalde og slites fort. Ellers så finnes det tynnere polvotter som ikke er like varme, men som gjør at barnet kan leke. Ha heller mange skift hvis vottene lett blir våte.
Små barn har ofte tendenser til å ta vottene av seg. De legger de fra seg og da kan de lett bli borte og barnet blir fort kald på fingrene. Hvis man da har ullvotter eller andre strikkede votter kan man sette i en snor over håndleddet og knyte, da vil ikke barnet klare å ta vottene av seg.

Lue:
Luen må tilpasses årstiden. Halslue anbefales. Vi ønsker heller bruk av ”buff”/”hals” enn skjerf, da dette lett kan henge seg fast. En tynn bomullslue kan være bra å ha under for eksempel ull luer som for noen kan klø litt. Pannebånd er fint når det ikke er for kaldt.

Sokker:
Ha gjerne flere skift både av vanlige bomullssokker og ullsokker. På vinterhalvåret anbefaler vi ikke bomull innerst på føttene!

Sko/Støvler:
Gummistøvler er helt nødvendig i barnehagen. Pass på at de er så store at det er plass til ullsokker i dem, blir de for trange blir føttene veldig kalde.
Støvler med fôr (cherrox) anbefales særlig på høsten og våren. Disse må også være så store at man får ullsokker i dem. På vinteren anbefaler vi vintersko. Mange av disse har goretex eller gummi nederst og godt ullfôr inni.
Barn liker å kunne ta på seg sko/støvler selv. Derfor er det praktisk med borrelås eller glidelås i stedet for knyting.

Skifteklær:
Vi ber om at dere sørger for at barnet alltid har nok skiftetøy i garderoben. Hvis barnet blir sølete eller blir våt, eller hvis temperaturen svinger mye, så er det godt å ha nok av ekstra skift å bruke. Sjekk jevnlig om noe bør suppleres, og bytt ut skiftetøyet når årstiden skifter. Sørg for at kurven med skift er ryddig og oversiktlig så sparer vi mye tid på å slippe å lete.

Det er viktig at barna har med seg klær som er tilpasset værforholdene.

Vi har satt en generell grense for utelek på ca –10 C, men det tas også hensyn til vindforhold. De eldste barna (3-6 år) kan gjerne være ute om det er kaldere også, om været ellers tillater det.

Barn som er i en tilstand slik at de ikke kan være ute, må holdes hjemme.