• Writer's pictureLinda Løken

Sapere er en metode for å utvikle barns smaks opplevelser og glede rundt mat

• Bli kjent med sine egne sanser

• Språklig beskrivelse av opplevelser

• Tørre å prøve nye matvarer og retter

• Mer variert kosthold

• Forstå måltider som en viktig del av vår kultur og natur, og hvordan dette påvirker miljøet

• Erfaringene barna gjør, bidrar til å skape kunnskapsrike og kritiske forbrukere

Ingen av barna blir presset til å smake på maten, men vi introduserer maten og erfaringsmessig så får barna lyst til å smake på maten selv etter de har sett maten noen ganger på bordet.

Vi jobber med sansene :

Synet , Hvordan ser en gulrot ut ? Hva skjer om vi brekker den i to?

Følelse, Hvordan kjennes den ut i munnen ? Smaker den anderledes om vi skreller den ? Hvordan smaker den rå i forhold til kokt ?

Lukt, Hvordan lukter en rå gulrot? Lukter den anderledes enn når den er kokt eller raspet?

Hørsel, hvordan høres det ut når vi knekker den i to? Hvordan høres rå gulrot ut i munnen når vi tygger på den ? Lager den kokte gulroten like mye?

Smak, Hva smaker en rå gulrot? Smaker den kokte eller raspet anderledes ?

Barna spiser ca 3000 måltider i løpet av barnehage livet deres.